• Magnesium

    Van oorsprong tot effectieve werking van magnesium.

Meer informatie over magnesium? Bekijk de uitgebreide F.A.Q.!

Een magnesium tekort, wat doet magnesium voor uw lichaam?

Het magnesium mineraal speelt een centrale rol bij alle biologische lichaamsprocessen.

  • Ontspant spieren en bloedvaten
  • Versoepelt gewrichten
  • Verbetert nachtrust
  • Geeft energie en uithoudingsvermogen
  • Ondersteunt andere mineralen en vitamines
  • Verzacht de huid
  • Brengt rust in het zenuwstelsel
  • Stuurt gehele stofwisseling aan
  • Stimuleert vetverbranding
  • Verschoont bloedvaten en voorkomt verkalking
  • Versterkt botten en tanden
  • Voorkomt bloedstolsels

Leer meer over de natuurlijke kracht van magnesium in onze magnesium FAQ.

Verbeteren van de stofwisseling

Iedere chemische reactie in ons lichaam is afhankelijk van enzymen. Dit kan de temperatuurregeling zijn of de opbouw van cellen. Het magnesium mineraal is een bestanddeel van meer dan 300 enzymen voor de koolhydraten en proteïnen wisseling. Hierdoor is het een belangrijke “manager van de stofwisseling” in onze lichaamscellen.

Energie winning van magnesium

Hoe meer magnesium in het lichaam aanwezig is, hoe beter de werking van onze “energiecentrales” in onze lichaamscellen. Het magnesium creëert energie in de vorm van ATP (ATP staat voor adenosinetrifosfaat ). De ATP-moleculen zijn kleine opslagplaatsen in ons lichaam. Wanneer de ATP-moleculen splitsen komt energie vrij.

De energieproductie in spieren en hart wordt door magnesium in een hoge toerental gezet. Het resultaat zijn betere prestaties tijdens sport en een energieker gevoel gedurende de dag. Een magnesium tekort ligt vaak aan de grondslag voor veel voorkomende klachten.

Stimuleren van de eiwitproductie

Proteïnen (eiwitten) vervullen uiteenlopende taken in ons lichaam. Het kan gaan om structurele eiwitten zoals die in spier- en bindweefsel. Of om antilichamen en enzymen zijn eiwitten die bestaan uit aminozuren.

Ons DNA, ook een molecuul, wordt door bepaalde enzymen en magnesium gestimuleerd tot het aanmaken van een “blauwdruk”. In de DNA blauwdruk is vastgelegd in welke volgorde de afzonderlijke aminozuren zich aan de onderscheiden eiwitten moeten binden. Deze processen kunnen enkel tot stand komen door medewerking van magnesium.

Versterken van bot en tanden

Alleen met behulp van magnesium verkrijgen botten uiteindelijk hun hardheid en stabiliteit. Hiervoor is een gezonde toevoer van magnesium belangrijk, voor zowel kinderen en opgroeiende jongeren.

Zodra men ouder wordt neemt het vermogen om magnesium op te nemen uit eten af. Hierdoor profiteren ook senioren van een extra magnesium toevoer.

Het mineraal calcium draagt bij aan de hardheid en weerbarstigheid van de botten, magnesium zorgt voor elasticiteit en voorkomt op deze wijze botbreuken.

Magnesium en ontspanning

Magnesium en calcium voeren hun werking op de spieren gezamenlijk uit. Calcium zorgt voor de samentrekking van de spiervezels. Magnesium zorgt voor de ontspanning. Wanneer de verhouding tussen calcium en magnesium niet goed is dan ontstaan er spiertrekkingen en krampen.

De ontspannende werking van magnesium is van belang voor de activiteit van de spieren en in het bijzonder de hartspier. Daarbij voorkomt magnesium dat het hart wordt overbelast en ondersteunt daarbij een gezonde activiteit.

Soepel functioneren van ons zenuwstelsel

Voor de prikkeloverdracht tussen spieren en zenuwen is magnesium medeverantwoordelijk. Daarmee waarborgt magnesium het soepel functioneren van ons gehele spierapparaat. Tegelijkertijd is magnesium in staat om een overprikkeld zenuwsysteem tot rust te brengen.